اطلاعات رشته تحصیلی

کارشناسی ارشد معماری داخلی

رشته معماری داخلی پیش از انقلاب اسلامی ایران در نظام آموزش عالی کشور به صورت محدود در حال فعالیت بود. این رشته در دانشکده هنرهای تزیینی آموزش داده می شد. لیکن پس از انقلاب اسلامی و با آغاز انقلاب فرهنگی به دلیل جهت گیری این رشته به سوی تجمل گرایی و ضرورت بازبینی در محتوا و نظام آموزشی رشته تعطیل گردید.

در سالهای اخیر و با توجه به ضرورت تاسیس این رشته با رویکردی متفاوت، آموزش عالی با تاسیس این رشته موافقت نمود. برنامه آموزشی رشته معماری داخلی در مقطع کارشناسی ارشد و به عنوان یکی از گرایش های رشته معماری در مورخ 12/ 10 / 1383 و در پانصد و سی و دومین جلسه شورای گسترش آموزش عالی تصویب گردید. در ابتدا دانشگاه هنر این رشته را راه اندازی نمود و دانشگاه تهران نیز با توجه به مسئولیت و جایگاه خاصی که در شکل دهی به رشته های مورد نیاز جامعه بر خود فرض میداند از سال 1389کارشناسی ارشد معماری داخلی را با انجام اصلاحاتی در برنامه آموزشی مصوب، راه اندازی کرد.

معماری داخلی اکنون به عنوان گرایش رشته کارشناسی ارشد معماری می باشد. لیکن با توجه به ضرورت توجه به این حوزه و نیز وجوه تمایز قابل توجه این رشته نسبت به معماری و عدم همپوشانی با دروس کارشناسی ارشد معماری، پیشنهاد می گردد که معماری داخلی از گرایش تبدیل به رشته گردد.

اهداف:

رشته تحصیلی کارشناسی ارشد معماری داخلی بر اساس برنامه ای در امتداد دوره های کارشناسی تدوین گردیده که زمینه فعالیت آن در حوزه های فنی – هنری، و گستره آن کسب مهارت و تجربیات هنری، فنی و اجرایی است. این دوره به منظور توجه ویژه به موضوع وسیع و پر دامنه معماری داخلی تاسیس شده و هدف آن تربیت متخصصانی است که دارای توانایی­ها و قابلیت­های لازم در زمینه­های زیر باشند:

  • دارابودن تفکر هنری و خلاقانه از مرحله تولید و نمایش ایده­های اصیل تا بسط این ایده­ها.
  • آشنایی با مصالح و فناوری­های روز در طراحی و اجرای فضاهای داخلی.
  • توانایی در تحلیل ویژگی­های جسمی، روانی و روحی انسانی و نیز بررسی تاثیرات متقابل فضا، جامعه و فرد بر یکدیگر .
  • دارا بودن تفکر انتقادی، تحلیل و راهبردی:
  • تفکر انتقادی: توانایی نقد، تفسیر و به روزرسانی اندیشه­ها و طرح­های خود و سایرین جهت تضمین قابلیت­های طراحی.
  • تفکر تحلیلی: مطالعه و تجزیه و تحلیل انواع فضاهای داخلی و شناخت عوامل موثر بر شکل­گیری این فضاها.
  • تفکر راهبردی: دارا بودن نظام­مندی ذهنی جهت هدایت و برنامه­ریزی پروژه­های طراحی داخلی و ارایه راهکارهای مناسب برای مسایل مختلف طراحی.
  • آشنایی با جریانات و سبک­های موجود در حوزه معماری داخلی و مبانی نظری آنها.
  • تسلط به طراحی فضاهای داخلی و شیوه کالبدبخشی به اندیشه­ها (از مرحله تولید ایده تا ارایه آنها و در نهایت تبدیل شدن به طرح­های قابل تحقق).

اگر چه القاء نگرش علمی تحقیقاتی از طریق مباحثی چون مدیریت شرایط و امکانات، نقش عوامل انسانی در طراحی، تجزیه و تحلیل فضاهای داخلی، تاریخ و مبانی معماری داخلی در طول دوره و در لابه­لای دروس نظری مشهود است ولی این دوره را نمی­توان دوره ای صرفاً مطالعاتی و تحقیقاتی به شمار آورد و فارغ­التحصیلان این دوره واجد توانایی­های لازم جهت حضور در عرصه­های مختلف حرفه­ای خواهند بود.

خانم دکتر سلما حائری
مدیر گروه
07136987
haeri@apadana.ac.ir
دوشنبه الی چهارشنبه از ساعت 9:00 الی 14:00 ساختمان معلم
نسیم السادات جنابعلی جهرمی
کارشناس گروه
071-36987-116
jenabali@apadana.ac.ir
شنبه تا پنجشنبه ساعت 8-14 ، ساختمان معلم ، طبقه اول ،سمت راست

چارت درسی هر رشته، نقشه راه دانشجویان در هر دوره آموزشی بوده و شامل: درس های پیشنهادی برای هر نیمسال، تعداد واحد پیشنهادی برای هر نیمسال، دروس دارای پیش نیاز و هم نیاز، کد درس ها و ... می باشد. برای استفاده مناسب از چارت درسی به نکات زیر توجه فرماييد:

الف) انتخاب واحد نیمسال اول توسط آموزش دانشگاه صورت میپذیرد، اما انتخاب واحد نيمسالهای بعد توسط دانشجو انجام خواهد شد. اکيداً توصيه میشود که دانشجویان بر اساس چارت درسي رشته خود انتخاب واحد نمايند تا با مشکلی روبرو نگردند؛

ب) دروس هر نیمسال فقط در همان نیمسال ارائه میشود؛

ج) اگر به هر دليل، مایل به اخذ تعداد واحد کمتر یا بیشتری از تعداد مشخص شده در هر نیمسال هستید، حتماً با مدیرگروه خود مشورت کنید؛

د) بعضی از دروس قبل از اخذ شدن توسط دانشجو باید یک سری از شرایط را داشته باشند تا سیستم به دانشجو اجازه اخذ آن درس را بدهد؛ وقتی گفته ميشود درس الف پیش نیاز درس ب  است، به این معنی ميباشد که قبل از برداشتن درس ب حتماً باید درس الف گذرانده شده باشد و وقتی ميگردد دو درس هم نیاز یکدیگر هستند به این معنی است که باید هر دو درس با هم در یک ترم اخذ شوند.

هـ) جهت اخذ مدرک، تمامي دروس قيد شده در چارت درسي و از جمله دروس اختياري بايستي گذرانده شوند.

ي) چارت درسی رشته خود را می توانید از لینک زیر دانلود کنید.

لینک ورود 1401

لینک ورود 1402

 

سر فصل دروس هر رشته، برنامه مصوب وزارت علوم تحقیقات و فن آوری برای آن رشته است، که تعریف، هدف، اهمیت و ضرورت رشته و هم چنین طول دوره و تعداد واحد های درسی لازم برای اخذ مدرک در آن رشته را شامل می شود. انواع دروس (شامل دروس جبرانی، اصلی، تخصصی، اختیاری و عمومی) به همراه عناوینی که در هر درس بایستی تدریس شود در این برنامه موجود است. بعلاوه لیستی از کتاب های معتبر جهت معرفی منبع برای هر درس در این برنامه‌ها ارایه شده است. اساتید و دانشجویان عزیز می توانند با مراجعه به فایل زیر اطلاعات مناسب و مهمی را در مورد رشته خود به دست آورند.

مصوب تاریخ1401/6/13


رکوردی یافت نشد !
مؤسسه آموزش عالی آپادانا از مهر ماه 1387 با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همت جمعی از اساتید نمونه و برجسته دانشگاه شیراز فعالیت آموزشی و پژوهشی خود را آغاز نموده است. این مؤسسه در حال حاضر در رشته های هنر و معماری، فنی مهندسی و علوم انسانی، در مقاطع مختلف كاردانی و كارشناسی و کارشناسی ارشد از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش كشور و هم چنین پذیرش های بدون آزمون این سازمان (بجز در مقطع ارشد)، دانشجو می پذیرد و امیدوار است در سال های آتی دوره های آموزشی خود را در رشته ها و مقاطع دیگر گسترش دهد. كلیه قوانین و مقررات مؤسسه تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدارك تحصیلی دانش آموختگان مؤسسه مورد تأیید رسمی این وزارت می باشد.