رشته عمران به عنوان یکی از حرفههای مهندسی به طراحی، نگهداری و ساخت سازههای مصنوعی و طبیعی شامل جادهها، پلها، کانالها، سدها، ساختمانها و نیروگاه ها میپردازد. هدف این رشته که البته یکی از رشته های پر اهمیت و جذاب در مجموعه فنی – مهندسی می باشد، تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه های مختلف عمرانی مسئولیت طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده بگیرند.
در مجوزاعطایی دولت سلطنتی انگلستان به توماس تلفورد درسال 1820 اینگونه رشته عمران تعریف گردید: هنر هدایت منابع بزرگ قدرت در طبیعت برای استفاده و آسایش انسان، به عنوان ابزار تولید و حملونقل در کشور، جهت تجارت داخلی و خارجی، که در ساخت راهها، پلها، قناتها، کانالها، هدایت رودها، و اسکلهها جهت واردات و صادرات و ساخت بندرها، لنگرگاهها، خالها، موجشکنها و فانوسهای دریایی به کار میرود و هنری برای هدایت قدرت مصنوعی برای اهداف تجاری و ساختوساز و استفاده از ماشینآلات و زهکشی شهرها و روستاها است.
در حال حاضر موسسه آموزش عالی آپادانا در مقطع کاردانی عمران گرایش کارهای عمومی ساختمان، با هدف تربیت تکنسین های توانا با قابلیت اجرای کلیه کارهای مرتبط با ساختمان و پروژه های عمرانی، سعی در پر کردن خلاء بین مهندسین عمران و استادکاران ماهر در پروژه های عمرانی را دارد. در این گرایش علاوه بر تاکید بر مهارتهای فنی، تفکرِ طراحی نیز مورد توجه بوده است و بنابراین برنامه درسی و چارت این رشته با این رویکرد در وزارت علوم و تحقیقات تنظیم گردیده است.
دانشجویان پس از فراگیری و گذراندن دروس، قابلیت فعالیت در بازار کار در زمینه های سرپرستی کارگاه ها و پروژه های ساختمانی، نقشه برداری و مساحی زمین ها و املاک، نقشه کشی ساختمان ها، نقشه خوانی طرح های معماری و تاسیساتی و سپس کنترل و پیاده سازی در محل احداث پروژه و همچنین به عنوان مترور در شرکت های پیمانکاری و مهندسین مشاور را دارا می باشند و بی شک پس از کسب تجربه کاری امکان برنامه ریزی مراحل اجرا در کارگاه، ساماندهی و کنترل پروژه، انتقال اطلاعات فنی به کارگران ماهر و سرپرستی قسمتی از کارگاه های ساختمانی برای دانش آموختگان میسر خواهد بود.
با نگاهی اجمالی به صنعت ساختمان سازی در ایران می توان به لزوم آموزش و تربیت تکنسین ها یا همان کاردان های فنی پی برد؛ دانش آموختگانی که می توانند پلی موثر و ارزشمند بین دو نقش دیگر این رشته یعنی مهندسین عمران و کارگران ماهر باشند. این مهم به طور قطع تکمیل کننده زنجیره ساخت وساز صحیح و اصولی ساختمان های مسکونی، تجاری ، اداری و... خواهد بود. بدیهی است فارغ التحصیلان این رشته در صورت تمایل امکان ادامه تحصیل درمقاطع کارشناسی و بالاتر را دارا می باشند.
1 چارت درسی هر رشته، نقشه راه دانشجویان در هر دوره آموزشی بوده و شامل: درس های پیشنهادی برای هر نیمسال، تعداد واحد پیشنهادی برای هر نیمسال، دروس دارای پیش نیاز و هم نیاز، کد درس ها و ... می باشد. برای استفاده مناسب از چارت درسی به نکات زیر توجه فرماييد:
الف) انتخاب واحد نیمسال اول توسط آموزش دانشگاه صورت میپذیرد، اما انتخاب واحد نيمسالهای بعد توسط دانشجو انجام خواهد شد. اکيداً توصيه میشود که دانشجویان بر اساس چارت درسي رشته خود انتخاب واحد نمايند تا با مشکلی روبرو نگردند؛
ب) دروس هر نیمسال فقط در همان نیمسال ارائه میشود؛
ج) اگر به هر دليل، مایل به اخذ تعداد واحد کمتر یا بیشتری از تعداد مشخص شده در هر نیمسال هستید، حتماً با مدیرگروه خود مشورت کنید؛
د) بعضی از دروس قبل از اخذ شدن توسط دانشجو باید یک سری از شرایط را داشته باشند تا سیستم به دانشجو اجازه اخذ آن درس را بدهد؛ وقتی گفته ميشود درس الف پیش نیاز درس ب است، به این معنی ميباشد که قبل از برداشتن درس ب حتماً باید درس الف گذرانده شده باشد و وقتی ميگردد دو درس هم نیاز یکدیگر هستند به این معنی است که باید هر دو درس با هم در یک ترم اخذ شوند.
هـ) جهت اخذ مدرک، تمامي دروس قيد شده در چارت درسي و از جمله دروس اختياري بايستي گذرانده شوند.
ي) چارت درسی رشته خود را می توانید از لینک زیر دانلود کنید.
سر فصل دروس هر رشته، برنامه مصوب وزارت علوم تحقیقات و فن آوری برای آن رشته است، که تعریف، هدف، اهمیت و ضرورت رشته و هم چنین طول دوره و تعداد واحد های درسی لازم برای اخذ مدرک در آن رشته را شامل می شود. انواع دروس (شامل دروس جبرانی، اصلی، تخصصی، اختیاری و عمومی) به همراه عناوینی که در هر درس بایستی تدریس شود در این برنامه موجود است. بعلاوه لیستی از کتاب های معتبر جهت معرفی منبع برای هر درس در این برنامه ها ارایه شده است. اساتید و دانشجویان عزیز می توانند با مراجعه به فایل زیر اطلاعات مناسب و مهمی را در مورد رشته خود به دست آورند.
رکوردی یافت نشد !